Lumilautailija Matti Suur-Hamari haastattelussa

Matti Suur-Hamari

Haastattelimme lumilautacrossin mm-kilpailuissa kultaa voittanutta Matti Suur-Hamaria. Haastattelussa Matti kertoo muunmuassa proteesiratkaisuistaan ja miten proteesit vaikuttavat hänen harjoitteluun.



Minkälaista päivittäinen proteesin käyttösi on?

Silloin kun tynkä on normaalissa kunnossa, käytän proteesia päivittäin yleensä siitä hetkestä kun nousen aamulla sängystä siihen hetkeen kun menen illalla nukkumaan.

Kuinka paljon olet ilman proteesia?

Yleensä en juuri ollenkaan, mutta silloin jos on tullut kuormitusta kovasta treenistä niin joudun olemaan ilman proteesia ja palauttelemaan ihoa. Yleensä käytän myös kylmähoitoa apuna palautteluun.

Käytätkö muita apuvälineitä?

En juurikaan mutta kyllä kyynärsauvat löytyy niitä tilanteita varten jos en proteesia pysty käyttämään.

Kuinka paljon treenaat, miten tynkäsi kestää treenin rasituksen?

Treenimäärät riippuvat paljolti kauden ajankohdasta, viikon treenimäärät on keskimäärin n.20h. Tynkä kestää rasituksen yllättävän hyvin mutta treenirytmityksessä on paljon sellaisia treenejä joita voin tehdä ilman proteesia, esimerkiksi uintia jolloin tynkään ei kohdistu proteesin painetta.

Matti Suur-Hamari

Miten proteesi vaikuttaa harjoitteluusi?

Edellisessä kysymyksessä jo hieman avasin aihetta mutta rytmityksen rakentaminen on omassa treenauksessa todella tärkeää että tynkä ei kuormitu liikaa, eli viikottaistreenissä on paljon uintia, pilatesta yms. treeniä milloin ei ole välttämätöntä käyttää proteesia treenatessa. Silloin kun proteesi on käytössä treeneissä niin se ei vaikuta tekemiseen juuri mitenkään. Kaikki harjoitteet pyritään tekemään mahdollisimman ”kaksijalkaisesti”. 

Minkälaisia proteesiratkaisuja on tehty, jotta pystyt harrastamaan eri lajeja, sekä kilpailemaan maailman huipulla?

Minulle on rakennettu ns. urheiluproteesi jossa on alipaineholkki jonka kanssa käytän Össur activa tuppea sekä Medin sleeveä tiivistämään alipaineholkin. Jalkateränä tässä proteesissa minulla on Össur re-flex rotate jossa on iskunvaimennus sekä hieman rotaatiokiertoa. Tätä proteesia käytän lajissani lumilautakrossissa sekä myös kaikissa oheistreeneissä esim. salitreeneissä, BMX krossissa, DH maastopyöräilyssä, seinäkiipeilyssä yms. Tämä kombinaatio on toiminut mielestäni todella hyvin ja soveltuu ns. all around proteesiksi mahtavasti. Tämän lisäksi minulta löytyy vielä juoksemiseen spesifioitu proteesi jossa on sama holkkijärjestelmä alipaineella ja jalkateränä toimii freedom innovations catapult joka on toiminut juoksulenkeillä mahtavasti.

Tässä kohtaa haluan toki tähdentää että kaikki aktiiviproteesit ovat mahtavia apuvälineitä aktiivisuuden lisäämiseen, mutta aivan tavalliset arkiproteesit myös soveltuvat todella monenlaisiin liikuntasuorituksiin. Eli ei kannata nojautua liikaa proteesitekniikkaan koska niin kuin vammattomillakin ihmisillä, ei ne hyvätkään lenkkarit juokse polulla itsekseen vaan niitä liikuttaa ihminen itse. Sama pätee proteesitekniikkaan! wink 

Mikä on mielestäsi proteesin tärkein osa?

Ehdottomasti holkki! Ilman hyvää holkkia ei hyvälläkään jalkaterällä tee mitään.

Matti Suur-Hamari

Minkälaiseksi koet yhteistyön proteesimestarin kanssa?

Itse olen kokenut yhteistyön proteesimestarin kanssa todella hyväksi. Olen kokenut että olemme saaneet kehitettyä omat proteesini todella hyviksi ja toimiviksi… ja voinen jopa sanoa että maailman mittapuullakin katsottuna omat proteesini ovat huipputasoa.

Tietenkin proteesien kehitys on pitkä prosessi mikä ei tapahdu yhdessä päivässä ja vaatii työtunteja ja ennen kaikkea vuorovaikutusta proteesiteknikon ja amputoidun välillä. 

Kuinka usein käyt proteesipajalla/jalkasi vaatii huoltoa?

Riippuu todella paljon siitä mitä milloinkin olemme tekemässä. Jos esimerkiksi rakennamme uuden holkin niin alkuvaiheessa saatan käydä pajalla kaksikin kertaa viikossa muokkaamassa holkkia sopivaksi tai tekemässä jotain muita muutoksia, mutta silloin kun asiat on ns. kunnossa niin käyn pajalla ehkä kerran kuukaudessa hakemassa varaosia mukaan kisamatkoille.

Mitä toivot kehityksen tuovan proteesien osalta tullessaan?

Itse olen todella tyytyväinen tämänhetkisiin jalkaterävaihtoehtoihin mitä markkinoilla on tarjolla, joten mitään mullistavaa kehitystä sen suhteen en hirveästi odota. Holkkitekniikkaan toivoisin hieman kehitystä varsinkin alipaineistuksen suhteen. Itse tekniikka on todella hyvä mutta se että miten sleevet ja alipaineventtiilit saadaan kestämään kulutusta paremmin on mielestäni kehitysaihe mihin tulisi keskittyä.

Se mistä olen todella innoissani ja seuraan kehitystä suurella mielenkiinnolla on reisiproteesien aktiivipolvien kehittyminen. Olen päässyt näkemään erilaisia action sportissa käytettäviä polvia esim. Symbiotechs XT9 ja Biodabt Moto Knee jotka ovat toimineet esimerkiksi lumilautailussa ja maastopyöräilyssä todella hyvin.

Katso Matin blogi